Przedmiotowe
Zasady Oceniania z języka niemieckiego
Szkoła
Podstawowa nr 24 w Toruniu
Nauczyciel
realizując – Joanna Kłos Rochmińska
A. Podstawa prawna
1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U.
z 2017 r. poz. 59
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej.
3. Statut Szkoły Podstawowej nr 24 w
Toruniu.
B. Informacje ogólne
Klasy 7 i 8 SP
Nazwa programu: Program nauczania języka niemieckiego
jako drugiego języka obcego w szkole podstawowej.
Autor: Aleksandra Kubicka
Wydawnictwo: LektorKlett
Podręcznik: Magnet smart 1, Magnet smart 2
C. Narzędzia pomiaru osiągnięć
uczniów
- praca na lekcji – odpowiedzi ustne, ćwiczenia
pisemne, udział w dyskusji;
- kartkówki – obejmują 3 ostatnie lekcje lub
określoną przez nauczyciela partię materiału, muszą być zapowiedziane;
- sprawdziany – zapowiedziane przynajmniej
tydzień wcześniej, obejmują wyznaczoną większą partię materiału;
- odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
- testy diagnostyczne, próbne testy
egzaminacyjne;
- osiągnięcia w konkursach;
- projekty – prace grupowe, praca w parach,
prezentacje ustne, multimedialne;
- quizy, krzyżówki, rebusy, gry edukacyjne,
karty pracy:
- samoocena uczniowska i ocena
koleżeńska.
D. Obszary aktywności ucznia oceniane na
lekcjach języka niemieckiego
- czytanie i rozumienie tekstów;
- znajomość i stosowanie reguł gramatycznych;
- podstawowa komunikacja językowa w tematyce dnia
codziennego;
- znajomość i stosowanie reguł ortograficznych;
- pisanie tekstów różnego typu: opowiadanie (w czasie
teraźniejszym i przeszłym), opis postaci/pokoju/przedmiotów, zaproszenie,
e-mail, list nieformalny, pocztówka z wakacji;
- odczytywanie i rozumienie różnych przekazów (film,
piosenka, reklama);
- wkład pracy ucznia - praca na lekcji, zaangażowanie
we wkład pracy grupy;
- praca projektowa;
- wykorzystanie informacji z różnych źródeł (słowniki,
encyklopedie, Internet);
- udział w dyskusjach;
- prezentowanie wyników swojej pracy w różnych
formach;
- inne w miarę potrzeb.
E. Przedmiotowe Zasady Oceniania
- PZO ma na celu
wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
- Stosuje się poziom wymagań:
podstawowy. Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen.
- Na każdą lekcję uczniowie muszą znać materiał z
trzech ostatnich zajęć.
- Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym
wyprzedzeniem.
· W
wypadku dłuższej choroby uczeń zobowiązany jest umówić się z nauczycielem na
dodatkowy termin (nie dłuższy niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły) lub stawić
się w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadkach szczególnych,
warunki zaliczania materiału należy omówić z nauczycielem.
· W
wypadku ucieczki ucznia z pracy klasowej (nieobecność nieusprawiedliwiona)
uczeń zalicza materiał podczas pierwszych zajęć po powrocie do szkoły. Ten sam
tryb dotyczy jednodniowych nieobecności w szkole.
- Jednodniowa nieobecność nie zwalnia ucznia z
obowiązku przygotowania do lekcji (uczeń po powrocie musi znać materiał z
trzech ostatnich lekcji).
- Nauczyciel zobowiązany jest umożliwić uczniom
poprawianie ocen. Każdą ocenę uczeń może poprawić tylko raz, w formie
uzgodnionej z nauczycielem i terminie nie dłuższym niż tydzień od jej
otrzymania.
- Praca na lekcji to aktywność ucznia na zajęciach,
np.: odpowiedzi ustne, ćwiczenia pisemne, udział w dyskusjach dotyczących
zagadnień poruszanych na lekcji. Praca na lekcji jest oceniana plusami lub
minusami: pięć plusów – ocena bardzo dobra, osiem plusów – ocena celująca, pięć
minusów – ocena niedostateczna.
- Ocena semestralna i końcowa uwzględnia oceny
cząstkowe, zaangażowanie ucznia w pracę na lekcji oraz możliwości percepcyjne
ucznia. Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę również
ocenę semestralną.
- Przy ocenianiu punktowym stosuje się następującą
skalę:
Ocena celująca
(6)
100% - 95%
Ocena bardzo dobra
(5): 94% - 85%
Ocena dobra
(4):
84% - 75%
Ocena dostateczna
(3): 74% -
60%
Ocena dopuszczająca
(2): 59% - 40%
Ocena niedostateczna (1):
poniżej 40%
Nauczyciel ma prawo dostosować skale procentową do
możliwości ucznia oraz stopnia trudności materiału.
- O podwyższenie oceny przewidywanej z języka
niemieckiego może ubiegać się uczeń, który:
- w
II okresie klasyfikacyjnym uzyskał oceny cząstkowe, z których przynajmniej
połowa jest równa lub wyższa od oceny, o jaką uczeń się ubiega;
- przystąpił
w terminie do wszystkich sprawdzianów i prac klasowych przewidzianych
przez nauczyciela i uzyskał z nich oceny pozytywne;
- uczestniczył
aktywnie w lekcji, rzetelnie prowadził zeszyt przedmiotowy, systematycznie
i solidnie uzupełniał książkę ćwiczeń;
- ma
usprawiedliwione wszystkie nieobecności na zajęciach;
- posiada
frekwencję nie niższą niż 90% (z wyjątkiem długotrwałej choroby
potwierdzonej zwolnieniem lekarskim);
- nie
opuścił zajęć danego przedmiotu w sposób niedozwolony (np. wagary,
ucieczka z lekcji).
F. Ogólne wymagania na poszczególne oceny
Ocena celująca:
- uzyskał wynik sprawdzianu 95-100%, a ponadto:
- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i
międzyszkolnych,
- został finalistą lub laureatem konkursów
wojewódzkich,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
pozalekcyjnych,
- bierze aktywny udział w realizacji projektów, pełni
funkcję lidera, organizując pracę zespołu,
Ocena bardzo dobra:
- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w
sytuacjach typowych i nietypowych,
- wykazuje aktywność na lekcjach,
- jest zawsze przygotowany do lekcji,
- wzorowo prowadzi zeszyt,
Ocena dobra:
- rozwiązuje zadania typowe i nietypowe z niewielka
pomocą nauczyciela,
- często aktywny na lekcji,
- próbuje samodzielnie prowadzić notatki, prowadzi
zeszyt,
- zazwyczaj przygotowany do lekcji,
Ocena dostateczna:
- rozwiązuje zadania typowe,
- mało aktywny na lekcji,
- często potrzebuje pomocy nauczyciela,
- posiada zeszyt,
Ocena dopuszczająca:
- rozwiązuje zadania typowe,
- nie jest aktywny na lekcji,
- często popełnia błędy przy rozwiązywaniu zadań, ale
podejmuje próby,
- stara się nadrobić braki, współpracując z
nauczycielem, przystępuje do sprawdzianów poprawkowych,
- posiada zeszyt z przepisywanymi notatkami,
Ocena niedostateczna;
- nie skorzystał z szansy poprawy ocen
niedostatecznych,
- nie prowadzi zeszytu, nie robi notatek,
- nie wykazuje żadnej aktywności na lekcji.
G. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych
uczniów z dysleksją
- Uczeń dyslektyczny
podlega w większości tym samym kryteriom i formom oceniania, co pozostali
uczniowie, poza następującymi wyjątkami:
- Umożliwia się uczniowi wydłużenie czasu pracy
podczas pisania wypracowań, sprawdzianów (tylko jeśli istnieje taka możliwość
czasowa). Przy czym, zwłaszcza w przypadku kartkówek, należy umożliwić uczniowi
zaliczanie materiału również poprzez odpowiedź ustną.
- Przy ocenianiu prac pisemnych tworzonych na lekcji
nie bierze się pod uwagę błędów graficznych, takich
jak:
· dodawanie,
opuszczanie, przestawianie liter, sylab lub całych wyrazów,
·
mylenie liter: o podobnym
kształcie, dużych i małych, odpowiedników głosek zbliżonych
fonetycznie, różniących się w położeniu w stosunku do osi pionowej lub
poziomej,
· pomijanie
drobnych znaków graficznych, np. zapis kropek nad literami (ü, ä, ö),
· błędy
dotyczące podziału wyrazu lub całego zdania.
- Pozostałe błędy ortograficzne sprawdzane są tak, jak
u uczniów bez dysleksji, przy czym złagodzone są kryteria ich
oceniania.
- Pozostałe kryteria oceny pracy pisemnej (temat,
kompozycja) oceniane są zgodnie z kryteriami obowiązującymi wszystkich
uczniów.
- Uczeń zobowiązany jest do systematycznej poprawy
popełnianych przez siebie błędów zgodnie ze wskazówkami nauczyciela (ustnymi
lub pisemnymi).
- Uczeń może zapisywać treści drukowanymi literami (w
klasie).
- Nie ocenia się estetyki zeszytu.
- Na lekcji nie jest sprawdzana technika głośnego
czytania tekstów nowych.
- Wydłuża się czas pracy przeznaczony na zadania
wymagające opanowania pamięciowego.
H. Sprawdzanie osiągnięć uczniów o
specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Przy ocenianiu ucznia o SPE uwzględnia się:
- wkład pracy ucznia, motywację do nauki;
- zaangażowanie na lekcji, wysiłek włożony w podjęte
zadanie;
- aktywność na lekcjach oraz pracę pod kierunkiem
nauczyciela;
- wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć
oraz wywiązywanie się z obowiązków szkolnych (na miarę swoich
możliwości).
I. Stosuje się wybrane elementy oceniania
kształtującego:
- poprzez podanie uczniom celu zajęć (np. w formie
tematu) oraz wiadomości i umiejętności, które uczniowie posiądą na tych
zajęciach,
- przed każdym sprawdzianem obejmującym większą partię
materiału lub pracą klasową zapowiedzianą co najmniej z tygodniowym
wyprzedzeniem, podaje się jakie wiadomości i umiejętności będą podlegały
ocenie; uczniowie zapisują te informacje w zeszycie przedmiotowym,
- przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej lub
przeznaczenie na powtórzenie materiału części lekcji przed zapowiedzianym
sprawdzianem lub pracą klasową,
- oceniając pracę ucznia podaje się jej uzasadnienie w
czytelnej formie punktowej lub krótkiego komentarza zawierającego nie tylko
informacje dotyczące braków wiedzy ucznia, tego co zrobił źle, ale również
docenienie dobrych elementów pracy ucznia z zaznaczeniem tego, co uczeń
potrafi,
- wprowadzanie elementu samooceny i oceny koleżeńskiej
w wybranych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
Aktualizacja sierpień 2025
Joanna Kłos Rochmińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz