PZO

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka niemieckiego

Szkoła Podstawowa nr 24 w Toruniu

Nauczyciel realizując – Joanna Kłos Rochmińska

  

A. Podstawa prawna  

1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r. poz. 59 

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.  

3. Statut Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu.  

 

B. Informacje ogólne 

Klasy 7 i 8 SP 

Nazwa programu: Program nauczania języka niemieckiego jako drugiego języka obcego w szkole podstawowej.  

Autor: Aleksandra Kubicka 

Wydawnictwo: LektorKlett 

Podręcznik: Magnet smart 1, Magnet smart 2 

 

C. Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów  

-  praca na lekcji – odpowiedzi ustne, ćwiczenia pisemne, udział w dyskusji;  

-  kartkówki – obejmują 3 ostatnie lekcje lub określoną przez nauczyciela partię materiału, muszą być zapowiedziane; 

-  sprawdziany – zapowiedziane przynajmniej tydzień wcześniej, obejmują wyznaczoną większą partię materiału; 

-  odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;            

-  testy diagnostyczne, próbne testy egzaminacyjne; 

-  osiągnięcia w konkursach;  

-  projekty – prace grupowe, praca w parach, prezentacje ustne, multimedialne;  

-  quizy, krzyżówki, rebusy, gry edukacyjne, karty pracy: 

-  samoocena uczniowska i ocena koleżeńska.  

 

D. Obszary aktywności ucznia oceniane na lekcjach języka niemieckiego 

 - czytanie i rozumienie tekstów; 

- znajomość i stosowanie reguł gramatycznych; 

- podstawowa komunikacja językowa w tematyce dnia codziennego; 

- znajomość i stosowanie reguł ortograficznych; 

- pisanie tekstów różnego typu: opowiadanie (w czasie teraźniejszym i przeszłym), opis postaci/pokoju/przedmiotów, zaproszenie, e-mail, list nieformalny, pocztówka z wakacji; 

- odczytywanie i rozumienie różnych przekazów (film, piosenka, reklama); 

- wkład pracy ucznia - praca na lekcji, zaangażowanie we wkład pracy grupy; 

- praca projektowa; 

- wykorzystanie informacji z różnych źródeł (słowniki, encyklopedie, Internet); 

- udział w dyskusjach; 

- prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach; 

- inne w miarę potrzeb. 

 

E. Przedmiotowe Zasady Oceniania 

- PZO ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.  

- Stosuje się poziom wymagań: podstawowy. Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen. 

- Na każdą lekcję uczniowie muszą znać materiał z trzech ostatnich zajęć.  

- Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.  

·       W wypadku dłuższej choroby uczeń zobowiązany jest umówić się z nauczycielem na dodatkowy termin (nie dłuższy niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły) lub stawić się w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadkach szczególnych, warunki zaliczania materiału należy omówić z nauczycielem.  

·       W wypadku ucieczki ucznia z pracy klasowej (nieobecność nieusprawiedliwiona) uczeń zalicza materiał podczas pierwszych zajęć po powrocie do szkoły. Ten sam tryb dotyczy jednodniowych nieobecności w szkole.  

- Jednodniowa nieobecność nie zwalnia ucznia z obowiązku przygotowania do lekcji (uczeń po powrocie musi znać materiał z trzech ostatnich lekcji).  

- Nauczyciel zobowiązany jest umożliwić uczniom poprawianie ocen. Każdą ocenę uczeń może poprawić tylko raz, w formie uzgodnionej z nauczycielem i terminie nie dłuższym niż tydzień od jej otrzymania.

- Praca na lekcji to aktywność ucznia na zajęciach, np.: odpowiedzi ustne, ćwiczenia pisemne, udział w dyskusjach dotyczących zagadnień poruszanych na lekcji. Praca na lekcji jest oceniana plusami lub minusami: pięć plusów – ocena bardzo dobra, osiem plusów – ocena celująca, pięć minusów – ocena niedostateczna.

- Ocena semestralna i końcowa uwzględnia oceny cząstkowe, zaangażowanie ucznia w pracę na lekcji oraz możliwości percepcyjne ucznia. Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę również ocenę semestralną. 

- Przy ocenianiu punktowym stosuje się następującą skalę: 

Ocena celująca (6)                 100% - 95% 

Ocena bardzo dobra (5):          94% - 85% 

Ocena dobra (4):                     84% - 75% 

Ocena dostateczna (3):            74% - 60% 

Ocena dopuszczająca (2):        59% - 40% 

Ocena niedostateczna (1):     poniżej 40% 

Nauczyciel ma prawo dostosować skale procentową do możliwości ucznia oraz stopnia trudności materiału.  

- O podwyższenie oceny przewidywanej z języka niemieckiego może ubiegać się uczeń, który: 

  • w II okresie klasyfikacyjnym uzyskał oceny cząstkowe, z których przynajmniej połowa jest równa lub wyższa od oceny, o jaką uczeń się ubiega; 
  • przystąpił w terminie do wszystkich sprawdzianów i prac klasowych przewidzianych przez nauczyciela i uzyskał z nich oceny pozytywne; 
  • uczestniczył aktywnie w lekcji, rzetelnie prowadził zeszyt przedmiotowy, systematycznie i solidnie uzupełniał książkę ćwiczeń; 
  • ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności na zajęciach; 
  • posiada frekwencję nie niższą niż 90% (z wyjątkiem długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim); 
  • nie opuścił zajęć danego przedmiotu w sposób niedozwolony (np. wagary, ucieczka z lekcji). 


F. Ogólne wymagania na poszczególne oceny 

 Ocena celująca: 

- uzyskał wynik sprawdzianu 95-100%, a ponadto: 

- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i międzyszkolnych, 

- został finalistą lub laureatem konkursów wojewódzkich, 

- aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, 

- bierze aktywny udział w realizacji projektów, pełni funkcję lidera, organizując pracę zespołu, 

Ocena bardzo dobra: 

- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sytuacjach typowych i nietypowych, 

- wykazuje aktywność na lekcjach, 

- jest zawsze przygotowany do lekcji, 

- wzorowo prowadzi zeszyt, 

Ocena dobra: 

- rozwiązuje zadania typowe i nietypowe z niewielka pomocą nauczyciela, 

- często aktywny na lekcji, 

- próbuje samodzielnie prowadzić notatki, prowadzi zeszyt, 

- zazwyczaj przygotowany do lekcji, 

Ocena dostateczna: 

- rozwiązuje zadania typowe, 

- mało aktywny na lekcji, 

- często potrzebuje pomocy nauczyciela, 

- posiada zeszyt, 

Ocena dopuszczająca: 

- rozwiązuje zadania typowe, 

- nie jest aktywny na lekcji, 

- często popełnia błędy przy rozwiązywaniu zadań, ale podejmuje próby, 

- stara się nadrobić braki, współpracując z nauczycielem, przystępuje do sprawdzianów poprawkowych, 

- posiada zeszyt z przepisywanymi notatkami, 

Ocena niedostateczna; 

- nie skorzystał z szansy poprawy ocen niedostatecznych, 

- nie prowadzi zeszytu, nie robi notatek, 

- nie wykazuje żadnej aktywności na lekcji. 

 

G. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z dysleksją 

- Uczeń dyslektyczny podlega w większości tym samym kryteriom i formom oceniania, co pozostali uczniowie, poza następującymi wyjątkami: 

- Umożliwia się uczniowi wydłużenie czasu pracy podczas pisania wypracowań, sprawdzianów (tylko jeśli istnieje taka możliwość czasowa). Przy czym, zwłaszcza w przypadku kartkówek, należy umożliwić uczniowi zaliczanie materiału również poprzez odpowiedź ustną. 

- Przy ocenianiu prac pisemnych tworzonych na lekcji nie bierze się pod uwagę błędów graficznych, takich jak:    

·       dodawanie, opuszczanie, przestawianie liter, sylab lub całych wyrazów, 

·       mylenie liter: o podobnym kształcie, dużych i małych, odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie,  różniących się w położeniu w stosunku do osi pionowej lub poziomej, 

·       pomijanie drobnych znaków graficznych, np. zapis kropek nad literami (ü, ä, ö), 

·       błędy dotyczące podziału wyrazu lub całego zdania. 

- Pozostałe błędy ortograficzne sprawdzane są tak, jak u uczniów bez dysleksji, przy czym złagodzone są kryteria ich oceniania.  

- Pozostałe kryteria oceny pracy pisemnej (temat, kompozycja) oceniane są zgodnie z kryteriami obowiązującymi wszystkich uczniów. 

- Uczeń zobowiązany jest do systematycznej poprawy popełnianych przez siebie błędów zgodnie ze wskazówkami nauczyciela (ustnymi lub pisemnymi). 

- Uczeń może zapisywać treści drukowanymi literami (w klasie). 

- Nie ocenia się estetyki zeszytu. 

- Na lekcji nie jest sprawdzana technika głośnego czytania tekstów nowych. 

- Wydłuża się czas pracy przeznaczony na zadania wymagające opanowania pamięciowego.  

 

H. Sprawdzanie osiągnięć uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych: 

Przy ocenianiu ucznia o SPE uwzględnia się: 

- wkład pracy ucznia, motywację do nauki; 

- zaangażowanie na lekcji, wysiłek włożony w podjęte zadanie; 

- aktywność na lekcjach oraz pracę pod kierunkiem nauczyciela; 

- wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć oraz wywiązywanie się z obowiązków szkolnych (na miarę swoich możliwości).  

 

I. Stosuje się wybrane elementy oceniania kształtującego: 

- poprzez podanie uczniom celu zajęć (np. w formie tematu) oraz wiadomości i umiejętności, które uczniowie posiądą na tych zajęciach, 

- przed każdym sprawdzianem obejmującym większą partię materiału lub pracą klasową zapowiedzianą co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, podaje się jakie wiadomości i umiejętności będą podlegały ocenie; uczniowie zapisują te informacje w zeszycie przedmiotowym, 

- przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej lub przeznaczenie na powtórzenie materiału części lekcji przed zapowiedzianym sprawdzianem lub pracą klasową, 

- oceniając pracę ucznia podaje się jej uzasadnienie w czytelnej formie punktowej lub krótkiego komentarza zawierającego nie tylko informacje dotyczące braków wiedzy ucznia, tego co zrobił źle, ale również docenienie dobrych elementów pracy ucznia z zaznaczeniem tego, co uczeń potrafi, 

- wprowadzanie elementu samooceny i oceny koleżeńskiej w wybranych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. 

 

Aktualizacja sierpień 2025     Joanna Kłos Rochmińska  

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Słowotwórstwo na wesoło

  Rzeczowniki złożone w języku niemieckim