Przedmiotowe Zasady Oceniania
z języka niemieckiego
Szkoła Podstawowa nr 24 w Toruniu
Nauczyciel realizujący – Joanna Kłos Rochmińska
A. Podstawa prawna
1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r. poz. 59
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
3. Statut Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu.
B. Informacje ogólne
Klasy 7 i 8 SP
Nazwa programu: Program nauczania języka niemieckiego jako drugiego języka obcego w szkole podstawowej.
Autor: Aleksandra Kubicka
Wydawnictwo: LektorKlett
Podręcznik: Magnet smart 1, Magnet smart 2
C. Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów
- aktywność na zajęciach – odpowiedzi ustne, udział w dyskusji;
- kartkówki – obejmują 3 ostatnie lekcje lub określoną przez nauczyciela partię materiału, muszą być zapowiedziane;
- sprawdziany – zapowiedziane przynajmniej tydzień wcześniej, obejmują wyznaczoną większą partię materiału;
- odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
- testy diagnostyczne, próbne testy egzaminacyjne;
- osiągnięcia w konkursach;
- projekty – prace grupowe, praca w parach, prezentacje ustne, multimedialne;
- quizy, krzyżówki, rebusy, gry edukacyjne, karty pracy, samoocena uczniowska i ocena koleżeńska.
D. Obszary aktywności ucznia oceniane na lekcjach języka niemieckiego
- czytanie i rozumienie tekstów;
- znajomość i stosowanie reguł gramatycznych;
- podstawowa komunikacja językowa w tematyce dnia codziennego;
- znajomość i stosowanie reguł ortograficznych;
- pisanie tekstów różnego typu: opowiadanie (w czasie teraźniejszym i przeszłym), opis postaci/pokoju/przedmiotów, zaproszenie, e-mail, list nieformalny, pocztówka z wakacji;
- odczytywanie i rozumienie różnych przekazów (film, piosenka, reklama);
- wkład pracy ucznia - aktywność na lekcji, zaangażowanie we wkład pracy grupy;
- praca projektowa;
- wykorzystanie informacji z różnych źródeł (słowniki, encyklopedie, Internet);
- udział w dyskusjach;
- prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach;
- inne w miarę potrzeb.
E. Przedmiotowe Zasady Oceniania
1. PZO ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
2. Stosuje się poziom wymagań: podstawowy.
3. Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen.
5. Ocena jest jawna i musi zostać umotywowana.
6. Na każdą lekcję uczniowie muszą znać materiał z trzech ostatnich zajęć.
7. Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
8. Prace klasowe są obowiązkowe. W wypadku dłuższej choroby uczeń zobowiązany jest umówić się z nauczycielem na dodatkowy termin (nie dłuższy niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły) lub stawić się w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadkach szczególnych warunki zaliczania materiału należy omówić z nauczycielem.
9. W wypadku ucieczki ucznia z pracy klasowej (nieobecność nieusprawiedliwiona) uczeń zalicza materiał podczas pierwszych zajęć po powrocie do szkoły. Ten sam tryb dotyczy jednodniowych nieobecności w szkole.
10. W ciągu semestru przeprowadzone zostaną co najmniej 2 prace klasowe.
11. Prace pisemne sprawdzane są przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni. Po upływie terminu, uczeń ma prawo odmówić wpisania niesatysfakcjonującej go oceny i zażądać wyznaczenia nowego terminu sprawdzianu lub nowego tematu pracy pisemnej.
12. Jednodniowa nieobecność nie zwalnia ucznia z obowiązku przygotowania do lekcji (uczeń po powrocie musi znać materiał z trzech ostatnich lekcji).
13. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z danej pracy klasowej, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie później niż dwa tygodnie po otrzymaniu oceny. Odmowę poprawy nauczyciel odnotowuje w dzienniku.
14. Uczeń z trudnościami w nauce języka niemieckiego ma prawo pisać specjalny test na ocenę dopuszczającą. Aby otrzymać taką ocenę, musi zdobyć przynajmniej 75 % możliwych punktów.
15. Jeśli na koniec roku uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może zdawać egzamin poprawkowy na warunkach określonych w Statucie szkoły.
16. W ciągu jednego semestru uczeń może być dwa raz nieprzygotowany do lekcji (brak znajomości materiału z 3 ostatnich lekcji, zeszytu, ćwiczeń, podręcznika), nieprzygotowanie zostaje odnotowane w notesie n-la z datą. Kolejne nieprzygotowania skutkują otrzymaniem minusa (5 minusów – ocena niedostateczna).
17. Aktywność oceniana jest na każdej lekcji, przy czym za aktywność uważa się systematyczne zaangażowanie ucznia w pracę podczas zajęć (zgłaszanie się, wypełnianie poleceń, kart pracy, konstruktywną aktywność w grupie). Wzięcie przez ucznia nieprzygotowania nie zwalnia go z aktywnej pracy na lekcji.
18. Ocenę bardzo dobrą za aktywność wystawia się uczniowi, który uzyskał pięć plusów. Ocenę celującą za osiem plusów.
19. Ocena semestralna i końcowa uwzględnia oceny cząstkowe, zaangażowanie ucznia w pracę na lekcji i poza nią (zaangażowanie w pracę kółek przedmiotowych) oraz możliwości percepcyjne ucznia. Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę również ocenę semestralną.
20. Za osiągnięcia w konkursach przedmiotowych uczniowie otrzymują cząstkowe oceny celujące. Za udział nauczyciel wystawia uczniowi uwagę pozytywna, którą bierze pod uwagę przy proponowaniu przedmiotowej oceny z zachowania.
21. Ocenianie prac klasowych i kartkówek dokonuje się w oparciu o kryteria szczegółowe podane uczniom przed rozpoczęciem przygotowań. Nauczyciel zobowiązany jest przedstawić uczniom przed rozpoczęciem przez nich pracy szczegółowe kryteria wymagań na zapowiedzianą przez siebie pracę klasową.
22. W przypadku przedstawienia przez ucznia jako własnej pracy skopiowanej w całości lub we fragmentach (np. wypracowanie, projekt, prezentacja) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (z możliwością jej poprawy) oraz uwagę negatywną za próbę oszustwa.
23. Przy ocenianiu punktowym stosuje się następującą skalę:
Ocena celująca (6) 100% - 95%
Ocena bardzo dobra (5): 94% - 85%
Ocena dobra (4): 84% - 75%
Ocena dostateczna (3): 74% - 60%
Ocena dopuszczająca (2): 59% - 40%
Ocena niedostateczna (1): poniżej 40%
Nauczyciel ma prawo dostosować skale procentową do możliwości ucznia oraz stopnia trudności materiału.
24. O podwyższenie oceny przewidywanej z języka niemieckiego może ubiegać się uczeń, który:
- w II okresie klasyfikacyjnym uzyskał oceny cząstkowe, z których przynajmniej połowa jest równa lub wyższa od oceny, o jaką uczeń się ubiega;
- przystąpił w terminie do wszystkich sprawdzianów i prac klasowych przewidzianych przez nauczyciela i uzyskał z nich oceny pozytywne;
- uczestniczył aktywnie w lekcji, rzetelnie prowadził zeszyt przedmiotowy, systematycznie i solidnie uzupełniał książkę ćwiczeń;
- ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności na zajęciach;
- posiada frekwencję nie niższą niż 90% (z wyjątkiem długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim);
- nie opuścił zajęć danego przedmiotu w sposób niedozwolony (np. wagary, ucieczka z lekcji).
F. Ogólne wymagania na poszczególne oceny
Ocena celująca:
- uzyskał wynik sprawdzianu 95-100%, a ponadto:
- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i międzyszkolnych,
- został finalistą lub laureatem konkursów wojewódzkich,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- bierze aktywny udział w realizacji projektów, pełni funkcję lidera, organizując pracę zespołu,
Ocena bardzo dobra:
- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sytuacjach typowych i nietypowych,
- wykazuje aktywność na lekcjach,
- jest zawsze przygotowany do lekcji,
- wzorowo prowadzi zeszyt,
Ocena dobra:
- rozwiązuje zadania typowe i nietypowe z niewielka pomocą nauczyciela,
- często aktywny na lekcji,
- próbuje samodzielnie prowadzić notatki, prowadzi zeszyt,
- zazwyczaj przygotowany do lekcji,
Ocena dostateczna:
- rozwiązuje zadania typowe,
- mało aktywny na lekcji,
- często potrzebuje pomocy nauczyciela,
- posiada zeszyt,
Ocena dopuszczająca:
- rozwiązuje zadania typowe,
- nie jest aktywny na lekcji,
- często popełnia błędy przy rozwiązywaniu zadań, ale podejmuje próby,
- stara się nadrobić braki, współpracując z nauczycielem, przystępuje do sprawdzianów poprawkowych,
- posiada zeszyt z przepisywanymi notatkami,
Ocena niedostateczna;
- nie skorzystał z szansy poprawy ocen niedostatecznych,
- nie prowadzi zeszytu, nie robi notatek,
- nie wykazuje żadnej aktywności na lekcji.
G. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z dysleksją
Uczeń dyslektyczny podlega w większości tym samym kryteriom i formom oceniania, co pozostali uczniowie, poza następującymi wyjątkami:
1. Umożliwia się uczniowi wydłużenie czasu pracy podczas pisania wypracowań, sprawdzianów (tylko jeśli istnieje taka możliwość czasowa). Przy czym, zwłaszcza w przypadku kartkówek, należy umożliwić uczniowi zaliczanie materiału również poprzez odpowiedź ustną.
2. Przy ocenianiu prac pisemnych tworzonych na lekcji nie bierze się pod uwagę błędów graficznych, takich jak:
- dodawanie, opuszczanie, przestawianie liter, sylab lub całych wyrazów,
- mylenie liter:
· o podobnym kształcie,
· dużych i małych,
· odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie,
· różniących się w położeniu w stosunku do osi pionowej lub poziomej,
- pomijanie drobnych znaków graficznych, np. zapis kropek nad literami (ü, ä, ö),
- błędy dotyczące podziału wyrazu lub całego zdania.
3. Pozostałe błędy ortograficzne sprawdzane są tak, jak u uczniów bez dysleksji, przy czym złagodzone są kryteria ich oceniania.
4. Pozostałe kryteria oceny pracy pisemnej (temat, kompozycja) oceniane są zgodnie z kryteriami obowiązującymi wszystkich uczniów.
5. Uczeń zobowiązany jest do systematycznej poprawy popełnianych przez siebie błędów zgodnie ze wskazówkami nauczyciela (ustnymi lub pisemnymi).
6. Uczeń może zapisywać treści drukowanymi literami (w klasie).
7. Nie ocenia się estetyki zeszytu.
8. Na lekcji nie jest sprawdzana technika głośnego czytania tekstów nowych.
9. Wydłuża się czas pracy przeznaczony na zadania wymagające opanowania pamięciowego.
H. Sprawdzanie osiągnięć uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Przy ocenianiu ucznia o SPE uwzględnia się:
- wkład pracy ucznia, motywację do nauki;
- zaangażowanie na lekcji, wysiłek włożony w podjęte zadanie;
- aktywność na lekcjach oraz pracę pod kierunkiem nauczyciela;
- wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć oraz wywiązywanie się z obowiązków szkolnych (na miarę swoich możliwości).
I. Stosuje się wybrane elementy oceniania kształtującego:
- poprzez podanie uczniom celu zajęć (np. w formie tematu) oraz wiadomości i umiejętności, które uczniowie posiądą na tych zajęciach,
- przed każdym sprawdzianem obejmującym większą partię materiału lub pracą klasową zapowiedzianą co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, podaje się jakie wiadomości i umiejętności będą podlegały ocenie; uczniowie zapisują te informacje w zeszycie przedmiotowym,
- przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej lub przeznaczenie na powtórzenie materiału części lekcji przed zapowiedzianym sprawdzianem lub pracą klasową,
- oceniając pracę ucznia podaje się jej uzasadnienie w czytelnej formie punktowej lub krótkiego komentarza zawierającego nie tylko informacje dotyczące braków wiedzy ucznia, tego co zrobił źle, ale również docenienie dobrych elementów pracy ucznia z zaznaczeniem tego, co uczeń potrafi,
- wprowadzanie elementu samooceny i oceny koleżeńskiej w wybranych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz